April 26, 2011

LINTAH NI SEKALI HISAP, MEMANG KERINGLAH KORANG

Assalammualaikum teman-teman yang tengah berblog di petang hari, atau pun sedang bersantai-santai. Rasenye sekarang korang memang free giler kan??

Korang-korang.. Biasanye korang naik kenderaan awam or kenderaan sendiri?? Macam saya, saya belom ada kenderaan sendiri aka KERETA PERSENDIRIAN walaupun dah ada lesen penoh! Wuuuuu.. Jadi kenderaan awam adalah kenderaan rasmi saya untuk ke mana-mana sahaja walaupun untuk pergi ke destinasi 'perabih duit'.

Kalau dulu saya pernah bising-bising pasal KTM atau nama penohnya KOMUTER TANAH MELAYU.. Erk!! Bukan patut dah tukar nama ker?? Mane ade Tanah Melayu dah.. Now dah MALAYSIA lah.. Sepatutnye jadi apa?? -----> KOMUTER 1 MALAYSIA.. Wahhh!!! KTMB boleh lah tukar nama lepas nie.. Hehehehe

Kalau tak ingat, boleyh tekan SINI...



Biler cakap pasal teksi, korang rase teksi malaysia ni dah banyak perubahan atau masih sama?? Bagi saya banyaklah perubahannya dari dulu. Kalau dulu, diorang suke-suki jer pakai uniform apa-apa kan. Sekarang semua dah seragam. Pemandu teksi kene kemas, pakai kemeja putih sama seluar hitam, berkasot.. Tapi ade jer sekarang yang tak berkasot.. Selipar lagi sedap katenye. Huissshhh!!

Sekarang pun banyak teksi waja berbanding dulu teksi wira dan proton saga. Bagi saya, waja memang best. Giler selesa lah. Tak payah cakap. Tapi bukan itu isunya kat sini... Dalam banyak-banyak pembaharuan, ada satu benda yang pemandu teksi ni susah nak tukar terutama kalau melibatkan pencarian duit buat bagi dapur kat rumah berasap.

Semalam saya singgah PEKAN SUNGAI BESI untuk beli barang mekap di kedai kak ASNEDA COLLECTION. Saya dari rumah ke pekan hanya jalan kaki. Penat weyh!! Ase macam nak mintak ayah hantar jer. Tapi bak kata orang, ITU EXERCISE. wahhh gituwww!!

Pahtu nak balik, ambiklah teksi sebab tak larat nak bawak barang-barang tu sebab ade beli kotak mekap... Tahan-tahan teksi tertahan teksi waja. Dalam hati kata "wah! Best!!"... Naik-naik, saya dah pelik. Asal lah pemandu nie tutup meter teksi dengan kain. Nak sedapkan hati, maybe sebab dia dah tahu harga dari pekan ke rumah baper kot.. Buat rilex ag.

Nak turun, saya tanye lah baper.. Dia cakap RM4. Hulur jer duit.. Tapi dalam hati ase cam nak cakap sumthing. Cuma tak terluah.. Kuar-kuar teksi, maki hamunlah pemandu tu. Korang tau sebab ape?

1. Dahlah dia tutup meter dengan kain


2. Bajet baik, pasang kaset ayat-ayat quran..[ tak der prob pun kat saya sebenarnye..]


3. Dia ingat saya bodoh sangat tak tahu baper saya kene bayar kalau dari PEKAN SUNGAI BESI ke RUMAH TERCINTA hanya RM3??!

Perggghhh.. Walaupun korang rase RM1 tu macam tak der makna. Tapi bagi saya, sangat bermakna okeyh. Saya bukannya keje ag. Cuma harapkan duit bisnes mekapkan orang jer. Nak cari keje, degree sedang menanti. RM1 tu kalau wat beli air sirap pun lepas tau. Dapat legakan tekak.

Itu baru satu.. Yang lagi satu ni dah bertahun memang tak der perubahan.. TEKSI THE MINES.

Paling sakit hati adalah teksi THE MINES. Sebab:

1. Diorang tak pakai meter. [sekali lagi]


2. Suke suki letak harga ikot sedap tekak diorang jer.


3. Kalau bayar pakai meter, tambah tol tak sampai RM10 pun. Tapi mark up sampai RM20!!!!

Ada kaunter teksi.. Tapi same jer sama haprak!! Ambik resit, hantar sampai sungai besi RM20!! Cilakak kuang ajar tak ase?? Memang cekik darah!!

Itulah.. Sampai sekarang memang tak der perubahan. Kalau yer pun mencari rezeki biarlah caranye elok. Kami orang MALAYSIA jugak. Dan kami tak bodoh untuk diperbodoh-bodohkan oleyh pemandu-pemandu teksi MALAYSIA sekalian...


Penulis Malas Yang Penuh Cinta dan Cita-Cita itu SAYA......!!


P/s: Tak sabar ada kereta sendiri. Tak derlah dok perabih duit kat lintah hisap darah macam tu.. Eissshhhh!!!

3 comments:

Liza @ Adzriel AB said...

ada kereta ni memang tak de naik teksi dah. tapi ktm ada la. haahh laa.. apasal tak tukar nama yg di bangga2 tu? 1 mesia?

Nurul Mazni said...

Liza @ Adzriel AB: untunglah akak dah de kete.. hehehe.. tulah.. mmg patut tukar name pun kan~

Najah SHakiLa said...

Xberkat OOoo rezeki macam Tuh..dyeorng fikir nak cpt kaye ke ape..rezeki 2 kn dr Allah..nty kang Allah sekat..sbb sllu aniaya org..baru padan muke..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...