January 2, 2012

Entry nogori sombilan.. Ekau nak baco tak???

Assalammualaikum..

Agak-agak korang paham tak kalau tetiba entry maz ni bertukar ke loghat negeri sembilan?? Heheheheehehe..

Tadi.. ayah maz tetiba jer keluarkan sehelai kertas.. Dan dia membacanya kuat-kuat sambil tergelak.. Rupanye itu adalah karangan dalam loghat negeri sembilan.. Senang jer bagi maz.. tapi kalau korang? Maz tak habis baca pun dah gelak..

Jom-jom.. Maz taip jap.. Mesti lamo.. Yolah~ Taip dalam loghat nogori.. Mampus den! hehehehe

alkisahnyaaaaaa~~

"Pagi tu pagi senin. Mak ngan abah den tak do kek ghumah. Gi motong gotah kek kobon gotah. Tingga den, uwan den ngan adik den yang umo lapan taun yo kek ghumah.

Tetibo dapo ghumah jighan den molotop!!! piyok belango ngan kuali eyh tohumban kek pintu paga. Uwan den yang tongah ngojoan kekabu tu, dek tergamam eyh, biji kekabu di teghajang eyh. Lobih sogonggam kekabu di kunyah eyh. Den ngan uwan den bekoja nak nolong an jighan den. Umang aiiii!! Api nenek moyang bosa eh. Jangan kan nak nolong, dokek pon paneh!

Tak ditolongkan... jighan! Kuk ditolongkan, awak lak moda. Den ngan adik den pun bertinggung lah kek pintu paga nunggu an api padam. Jighan den tah apo lak kaba eh. Kok hidup, ado lah.. Tak lamo tu, jighan den pun balik. Ghupa eh, dio gi bonda nengok anak eh tangkap ikan. Pueh den kobaan dapo eh tebaka, tak diapik eh. Suko bona anak eh dapek ikan bosa!! Po lak nyawa de....

Yo tak yo.. den pun balik ghumah. Kojap tu, den dongar jighan den menghaung... Baghu perasanlah tu.. Agak eh, dio nak masak ikan, gi dapo tengok dah hanguih . Kang kok dio datang ngadu kek gumah den, mau yo den ghembat eh. Pueh den kobaan tadi!

Tu lah cito sederhana ngoghri yang den tengok. Tapi tu pun dah lamooooo.. Maso tu den kocik. Tu pun uwan den yang cito... "KOK MONGAK WAN DEN, MONGAK LAH DEN!!!" 

hahahahahaha.. Paham?? Cubo gitau den yang mano korang tak paham?? Hihihihi

Itu jerlah :)

6 comments:

Iqah QaQa said...

hahah serius kelakar!
qaqa paham! paham sgt sbb cucu nogori ni..hehe

Nurul Mazni Sawal said...

@Iqah QaQa: hahahaha.. samelah kite qaqa.. maz pun cucu orang nogori :)

Cik Bambam said...

pahammm!!hahaha

ANISA said...

paham jugak...org nogori la katakan... XD

Nurul Mazni Sawal said...

@Cik Bambam: hahaha.. sib baik paham!

Nurul Mazni Sawal said...

@ANISA: owh2.. orang nogori.. mesti banyak perkataan negeri yang awak tau kan? hehehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...