June 1, 2011

Tuto Mekap: Brown Elegant/Arabic Brown Theme

Assalammualaikum...

Ishhhhhh.... Geram! Geram!! Boleyh tension gini. Tak tau naper hari nie online langsung tak boleh bukak facebook. Aper laptop ni dah mogok facebook ker ngan maz?? Arggghhhhh!!! Mengapakah??

Baik GOOGLE CHROME, MOZILLA FIREFOX, FLOCK entah-entah INTERNET EXPLORER sekali pun mogok beramai-ramai hari nie.. Waaaaaa!!!! Nangis seploh kali lah macam nie. *Pengsan!

So, nak jadi citer BLOGGER boleyh bukak!! Hoyeaaaaahhhhhhhhhhhhhhhhh!!! [budak terencat ni start daaahhh]. Katenye maz kat facebook tadi yang kini sedang mogok dengan maz.. maz nk update tuto mekap. Sebab setelah digodek-godek segala folder gambar yang ada dalam laptop, punyerlah banyak giler tuto yang maz tak publish lagi rupanye kat korang. Sian korang menunggu-nunggu, malah ada yang menanti-nanti tuto dari maz.. Maaf!! Sebab dah lama tak update tuto. Thehehehehe!!

Tuto maz hari ni datangnye dari tanah arab lahhhh *pelat arab sat.. Gaya kali ni kate kawan maz macam HAIFA WEHBE punyer look. Kalau agak-agak korang tak kenal saper HAIFA WEHBE, pergi search GOOGLE skang!

Tak nak membebel panjang, konpem nanti merepek, meyh kite terjah tuto untuk hari nie!!!!!

BROWN ELEGANT/ ARABIC BROWN THEME

1. First step yang selalu maz skip adalah pemakaian foundation. Untuk foundation maz guna supra dan lapisi dengan bedak pixy shade natural beige campur dengan tropical beige untuk hasil yang superb!


2. Letakkan starch glue kat hujung mata. Ini untuk membuat bentuk tajam ke atas after semua eyeshadow telah habis disapu. So, untuk base, maz sapukan warna hitam hingga ke hujung mata. Tak per kalau terkena kat starch glue tu.. *memang sengaja pun.


3. Ambil warna coklat yang shining dan sapukan di bahagian atas warna hitam seperti dalam gambar. Jangan risau kalau tertutp hitam tu. Sebab warna hitam tadi cuma sebagai base sahaja. Pastikan mata kiri dan kanan sama yer.


4. Sapukan pulak warna pink. Seboleyhnya hot pink di bahagian tulang kening menggantikan kebiasaan putih highlight. Sapukan hingga ke hujung tear duct yer.. 


5. Dan untuk tulang kening menghala ke luar, sapukan warna coklat yang lebih lembut dari warna coklat shining tadi.


6. Sapukan pigment warna coklat di atas warna hitam yang tertinggal kat tengah-tengah bahagian mata. Ini untuk menutup base hitam tadi. Kalau boleh warna hitam tu cuma sekadar bayang-bayang sahaja. See, maz dah tanggalkan starch glue tu. Cuba tengok bahagian tepi tu macam ade garisan memanjang kan. Kalau tak nak nampak sangat harsh edges, juz blend dengan fluffy brush yer. Lembut2 jer blend.


7. Ambik eyeliner dan sapukan dari hujung tear duct ke luar. Tak perlu buat high cat eyes, cuma cat eyes yang nipis pun dah oke. Dan jangan lupa sapu eyeliner kat mata bawah sekali...


8. Akhir sekali pakai bulu mata palsu jenis extreme long. Kadang-kadang maz pasan, maz fail gak tang pasang bulu mata nie. Terjarak jauh sket dari kelopak mata yang ada bulu mata asal. So, untuk elakkan nampak jelas, terangkan balik warna eyeliner korang. Hehehe.. Dan tutup jugak kesan-kesan gam bulu mata dengan eyeliner keyh. 

So, FINISHING LOOK!!!


Love this one!!


9. Untuk lipstick, maz tak pakai lipstick keyh. Maz cuma guna concealer untuk hasil yang lebih nude. Ambik concealer, dan sapu nipis-nipis hingga warna bibir korang dekat ngan warna kulit or foundation korang. Pastu ambik lipgloss warna coklat nude dan sapukan di bibir. Thennn!! taraaaaaa!! Kat atas ni lah hasilnye!!

Mata memang gempak! Sebab arabic look memang banyak main dengan warna-warna garang dan terang. Selain dari eyeliner hitam yang penting ade dalam looks nie. Tapi korang janganlah pakai warna merah garang untuk lipstick pulak yer. Sebab warna mata dah meriah sangat. Untuk bibir biar biasa-biasa jer. 

So, selamat mencuba yer teman-teman!! Muahhhh3!!

Sila klik LIKE di page maz di sidebar kanan kalau SHUKE!!!!


P/s: Esok tuto untuk bride look/nikah malam. Tak sabar weyh. Baju pun kren bangatttt!! hahahaha

6 comments:

Najah SHakiLa said...

Owh..begitu rupenya sapu eyeshadow
klu masz campurkan skli tuto utk lipstik(tunjuk pic) mcm tuto mate 2 lg best..;)

Nurul Mazni Sawal said...

@Najah Shakila: Okeyh.. tuto akan datang ade.. Sila tunggu yer. Hehehehe

cik bihah said...

nice tutorial dear.. keep it up :))

cik ena said...

pic yg 3rd 2..cam siti pom ade..hehhe..

best kn lau da tgn ade seni..cam ena xreti mekap..lau mekap tebal2 ase rimas sgt..sbb 2 ena xmekap..hee

Nurul Mazni Sawal said...

@cik ena: tengs.. datz y maz buat tuto.. terpulang nk pakai tebal or nipis.. ade jer mekap yg nipis.. :)

Nurul Mazni Sawal said...

@cik bihah: tengsss.. :) u too~

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...