April 10, 2011

Day to Night Mekap: Perlu Tahu!

Assalammualaikum semua.. Hari ni saya nak buat tutorial mekap cara manual. Kalau automatik [video lah tuuuu!] upload lama giler. Dari sungguh-sungguh nak buat, terus tak jadi nak buat sebab upload asyik fail jer.

Kali ni punyer tuto saya masih lagi gunakan simple mekap sebab tak nak korang rasa susah nak buat. Setakat ni memang senang lah. Kalau susah, cakap tau.

Meyh kite tengok gambar dulu:

MEKAP SIANG KE MALAM

*sebelah kiri mekap siang, sebelah kanan mekap malam.

Seperti yang kite sedia maklum, memang ramai yang suke mekap simple tapi tak tahu caranye.. Ada yang nak nampak cantik, tapi satu kaler sahaja memang rasa tak puas. Nak jugak pakai banyak kaler tapi still tak nampak macam lebih-lebih. Yang penting ada nilai simple dan korporat terutama bagi yang kerja pejabat. Meyh kite usha tuto nie.

MEKAP SIANG

1. Siap-siap pakai foundation rata-rata seluruh wajah, tutup cela dengan concealer dan pakai eye primer untuk mengelak "creasing" atau capuk di bahagian eyeshadow.

2. Pakai eyeshadow kaler coklat emas kat seluruh mata. Tapi jangan sampai kening, cuma 3/4 mata jer. Macam nie:


3. Kemudian ambik warna ungu paling cerah, jangan yang gelap yer. Dan sapukan di bahagian hujung sebelah atas warna coklat emas dan buat sapuan bentuk bulan sabit terbalik.. Sapu nipis-nipis jer.


4. Skip pemakaian celak pensil, gel atau liquid eyeliner. Gantikan dengan eyeshadow warna hitam dan sapukan nipis-nipis kat atas mata. Macam pakai celak lah. 


5. Pakai pemerah pipi. Tapi jangan terang sangat. Pakai nipis-nipis jugak. Macam tu jugak dengan lipstick. Pilih warna pink lembut dan sapu nipis. Kata kunci kat sini, harus NIPIS keyh.. So, inilah hasilnya:



MEKAP MALAM

1. Kalau mekap korang masih ada diwajah, cuma touch up balik jer. Pupuk-pupuk sikit bedak dan bagi menghilangkan peluh atau minyak di muka, jangan guna tisu, tapi guna kertas penyerap muka dan touch up bedak balik. Simple! Hehehe.. Tak habis lagi yer.

2. Masih gunakan warna yang sama. Cuma kali ni ambik warna ungu yang lebih gelap sedikit. Saya gunakan ungu seperti gabungan warna pashmina saya tu. Ikut bentuk sapuan warna ungu untuk mekap siang tadi. Lebihkan sikit hingga ke luar kelopak. Tengok gambar:


3. Sapukan sedikit warna hitam di bawah warna ungu. Cuma sedikit jer. Untuk naikkan seri warna sahaja.


4. Ambik warna kuning highlight untuk sapukan di tulang kening, hingga ke hujung tear duct. Dan sapukan juga warna ungu yang sama untuk bahagian bawah mata. Tengok bawah:



5. Kali ni baru guna celak dari gel eyeliner. Sapukan ikut garisan eyeshadow hitam tadi sampai ke hujung tear duct. Dan sapu separuh sahaja di bahagian bawah mata. Macam ni:


6. Tebalkan sikit warna blusher dan juga tambah warna pada lipstick. Kalau boleh biar warna yang terang sikit dan cover dengan lip gloss warna sama.. hasil akhir kite tengok gambar yer:




Kalau tak paham, boleyh jer tanya saya di komen box. Saya memang lagi suka kalau ramai yang tanye sebab itu jer cara saya mengajar korang supaya nanti korang pun pandai mekap.. Hehehehehe...

Selamat mencuba yer!!

Penulis Malas yang Penuh Cinta dan Cita-cita Itu SAYAAAA....!!!


P/s: Terus terang cakap, saya lagi suke mekap malam tapi pakai siang hari. Sebab sangat kene dengan diri saya.. Hehehehe... It resembles me...

11 comments:

tieha ismail said...

kene highlightkan tang mata tu kan....wink2~

nufaz said...

comel betul mazni.
share lagi byk3 tuto mekap, akak pon boleh blaja.
hehehehe.

Nurul Mazni Sawal said...

tieha ismail: yup.. betul sekali dear.. memang kene highlightkan bahagian mata. baru nampak cantik

Nurul Mazni Sawal said...

nurul: hehehe.. thanks sis.. okeyh2.. upcoming akan ada banyak lagi tuto. dun wori~ asal ade yang menyokong jer

PinKy MoMMa said...

betul2..malam mau terang lagi.. ;)
siang light2 je dh ok..

nice syg!

Nurul Mazni Sawal said...

♥♥P.i.n.K.y MoMMa♥♥: hehehe.. sis pinky ni terer mekap gak tau.. betul tu sis.. memang mlm kene terang sikit n lebih dari biasa.. siang biasa2 jer..

Anonymous said...

lawa2..

cik tehaa said...

nice tutorial! orang yg tak pandai make up cam saya bole la belajar :p keep it on yep!

Nurul Mazni Sawal said...

zOeY zAu YaH: zoey mekap pun cantik jugak.. suke!

Nurul Mazni Sawal said...

Fatihah Soffi: thx dear..nanti sy buat tuto lagi yer.. hehehe.....

Aqilah Azmi said...



qila sukaaaaaaaaaaa <333333

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...