March 14, 2011

Operator Pengganti Tapi Kenapa Saya???

Assalammualaikum..

Hari ni ditempat praktikal saya ditugaskan untuk menggantikan tugas operator sebab dia bercuti. Mungkin sakit. Tak tahulah tu kan... Jadi operator yer. Saya memang suka jawab panggilan. Tapi jadi operator adalah satu cabang kerja yang tak pernah terfikir dalam kepala otak nie.

Korang cuba fikir.. Setiap kali pelanggan kol jer, korang kena mulakan dengan ayat alu-aluan seperti contoh:

"TENAGA NASIONAL BERHAD.. SELAMAT PAGI. BOLEH SAYA BANTU?"

Ini kira ayat yang korang kena ingat dan kena ucapkan tiap kali angkat panggilan. Rasanya kalau ada satu butang yang setiap kali orang kol, kita cuma tekan dan ada kata alu-aluan dirakam dan diucapkan kepada pemanggil, tak derlah nak susah-susah ulang ayat yang sama dan kadang-kadang sampai nak terbelit lidah korang tahu tak?

Paling tak boleh tahan bila setiap kali pelanggan kol menyatakan masalah, kita sebagai operator bukanlah orang yang bertanggungjawab untuk jawab soalan mereka-mereka itu. Maka panggilan akan ditransferkan ke orang yang bertanggungjawab. Bab nak transfer kol ni pun memang cam hampeh tahap gilos!!

Kita dah transfer tapi pastu panggilan masuk kat kita balik. Orang yang sama kol. Cakap benda yang sama. Saya pun bagi extension nombor lain. SAMBUNG LAGIIIIII.... Tunggguuu. Panggilan masuk lagi. Orang yang sama lagi. Transfer extension lain pulak. Tak dapat jugak!! Cam tulah sampai ke sudah orang lain pulak yang kena jawab.  

Saya tanyalah.. Kalau korang suke tak benda cam kat atas ni jadi kat korang. Korang kol satu company nie, tapi keje diorang asyik transfer kol jer. Mesti panas hati dok?? Dahlah kita nak cepat. Dia dok transfer-transfer kol. Antara komen yang saya dapat pasal transfer kol ni [dari pelanggan]:

-Pak cik kol pakai handphone tau nie. Cepat sikit!

- Kol ni mahal tau. Boleh saya cakap dengan incharge person cepat sikit!

- Asyik transfer kol jer. Orang tak der ker? Tak perlah!

Ada tu kadang-kadang sentap gaklah ayat dia. Sampai saya lak rasa macam dah kena darah tinggi. Mau naik blood pressure tadi. Tapi saya masih tetap cool.. Hhehehee.. Operator lemah lembut gitu.

 *Ko jangan haraplah ada operator 24 jam nak senyum cam ni 
depan telepon! Sumber: GOOGLE

Kadang-kadang saya bengang sangat kan, saya sambung ke mana-mana extension. Biar berdarah sikit orang yang jawab panggilan pelanggan tu. Huh!!! Sakit hati~ Tapi kang saya pulak yang kena balik. Yerlah~ Mana boleh salahkan saya sebagai operator baru kan. Dua hari korang saya  kena ambik tugas nie. Huhuhuhu.. Sakit lah saya besok!!!

P/s: Bila dah dapat pengalaman macam nie baru paham yang dulu saya pun pernah menyumpah operator yang kejenye asyik transfer kol jer. Sakit hati! Pastu sendiri kene balik. Huhuhu... Baru saya tahu perasaannya macam mana yer..

2 comments:

syairahmohdanuar said...

alahai..kesiannya.takpe, kenangan!hehe ;D

jangan sakit esok!sabar :)

Nurul Mazni Sawal said...

syairahmohdanuar: dan2 esok sakit yunk.. hahahhaa

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...