June 3, 2010

Lubang Besar

Assalamualaikum kawan2 blogger yang masih lagi berjaga!
Eit3...Biler mau tido nie??? Hehehe~~
Tadi jenguk-jenguk kejap FACEBOOK.. Tiba-tiba terjumpa sesuatu yang sangat menarik dan sangat bagus kalau dikongsi untuk semua..


Tapi sebelum tu, kita tengoklah dulu gambar-gambar ni semua.. Tengok setakat mana terkujatnya korang.


*Ni dari bahagian atas

*Close up dekat

*Close up lagi dekat

*tengok bangunan..masing2 dekat jer ngan lubang tu

*perasan betapa lebarnya lubang nie? Kalau heli masuk pun lepas


Korang tekan gambar pertama kalau nak tau mana saya dapat berita terkejut nie... 
Ya Allah~~ saya sendiri memang terkejut sangat-sangat..

Perkara ni terjadi di Bandar Guatemala, Guatemala. Lubang ni 60 KAKI@18 METER LEBAR dan 300 KAKI atau 18 METER DALAM!!!
Ni kalau campak orang, memang tak timbul-timbul dah..
Nauzubillah~~
Dikatakan jugak lubang ni dah telan 3 rumah kedai atau gedung... [ada orang tak???]
Tapi yang paling gerun, adakah melalui lubang ini akan munculnya yakjud dan makjud???
Wallahuallam.. Kerana cuma DIA yang mengetahuinya.

Para pengkaji ada pendapat mereka sendiri.. Jom kita tengok:
1. Sinkholes can form when water-saturated soil and other particles become too heavy and cause the roofs of existing voids in the soil to collapse, Currens said.

2.Drought can empty subterranean cavities of water, making them less able to support the overlying soil—flooding only adds to the danger. "If there's a tropical storm and all of a sudden the soil above the cavity is filled with water instead of air, the weight will cause the [sinkhole] to collapse," Martin said.


Dalam ayat surah an-Anbiyaa’ pula Allah berfirman:
“ Hingga apabila dibukakan (tembok) Yakjuj dan Makjuj; dan mereka turun dengan cepat dari seluruh tempat yang tinggi. Dan sudah dekatlah kedatangan janji yang benar (kiamat) maka tiba tiba terbelahlah mata orang kafir. (Mereka berkata): Aduhai, celakalah kami, sesungguhnya kami adalah dalam kelalaian mengenai ini, bahkan kami adalah orang yang zalim’.”

WALLAHUALLAM......

Little Love Always: FIRSYA MELISSA

8 comments:

EDDY DY said...

yup..menyeramkan..aku yg diam kat Miri ni pun takut kot2 bandar Miri jadi cam tu..almaklumlah bawah bandar Miri ni kan banyak minyak..mesti banyak ruang kosong sbb minyak dah makin habis...Nauzubillah...minta2 dijauhkan...

FiRsYa MeLisSa said...

Kita doalah banyak2 semoga dijauhkan...
insya allah selagi kita berpegang pada DIA, DIA akan sentiasa lindungi kita...

SyerAgh PgrEE said...

emm bukan ke lubang niue akibat dari puting beliung ke? ada msuk berita aritu

HairiAks said...

Mak ai..
lubang bukan sebarang lubang ye...
klu knea telan..
Tuhan je yang tahu..
Lubang yang menakutkan..Bahaya..
Hairi x mau masuk lubang tu....

Kazaztan Team said...

ngerikan..lindungi la m'sia dr mara merbahaya cam nie...

FiRsYa MeLisSa said...

syerAgh PgrEE: kalau puting beliung, kenapa rumah2 kat tepi tu ok jer???urm...saya tak rsa puting beliung pun..mungkin yg masuk berita tu tempat lain kot..

HairiAks: Saya pun tak mo masuk dlm tu gak hairi...seram!!

Kazaztan Team: Insya Allah..doalah banyak2 semoga jauh dari musibah macam nie..

nisa said...

Hah?? Biar betul..mcm mana boleh jadi lubang sebesar tu..uish takut arr...ade ape ek kt bwah tu??hehehehe

FiRsYa MeLisSa said...

xtaulah apa yg ada kat bawah tu nisa..
sebab lohong jer kan..so means ksong jer lah~
nisa nak msuk check ker??huhuhu...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...